Sindromul picioarelor neliniștite

Home / Sindromul picioarelor neliniștite
Sindromul Picioarelor Neliniștite

Al treilea ca frecvență în patologia somnului, sindromul face parte din grupa de boli numită Tulburările Motorii din Timpul Somnului.

Este frecvent întâlnit la femei, incidența maximă fiind în intervalul de vârstă 20-40 ani, la femeile însărcinate, la pacienții cu uremie și artrită reumatoidă dar și asociat sindromului de apnee în somn.

Carența de fier de asemenea poate determina apariția bolii, motiv pentru care se recomandă analize de laborator și tratament corespunzător al carenței, precum și urmărirea dispariției simptomelor sub terapie.

Simptomele principale

Simptomele sindromului sunt senzații neplăcute la nivelul gambelor (furnicături, dureri, amorțeli) asociată dorinței de mișcare a picioarelor care de altfel ameliorează simptomele.

Agravarea simptomelor apare seara sau noaptea, majoritatea pacienților continuând aceste mișcări și în timpul somnului.

Există diferite grade de severitate a sindromului, forma ușoară fiind episodică, forma moderată se prezintă cu apariția simptomelor o dată la 2-3 săptămâni, iar în forma gravă simptomele sunt prezente de cel puțin 3 ori pe săptămână.

Complicațiile

Sunt insomnii severe, tulburări psihice, depresie și uneori disfuncție socială severă.

Diagnosticul

Se bazează pe anamneza cu detalierea simptomelor, chestionare specifice și chiar polisomnografie, mai ales dacă sunt asociate și alte patologii ale somnului.

Tratamentul

Este farmacologic și non-farmacologic.

Tratamentul farmacologic se face în baza prescripției medicale.

Când este asociat sindromului de apnee în somn, se urmărește dispariția sau persistența simptomelor sub terapia CPAP.

Non-farmacologic constă în:

  • Eliminarea fumatului, alcoolului, cafeinei și lipsa meselor copioase seara;
  • Respectarea strictă a programului de somn, fără ore de somn în timpul zilei;
  • Exerciții fizice de tracțiune, mers sau yoga, timp de 20-30 minute înainte de culcare;
  • Antrenarea minții în jocuri captivante, jocuri pe calculator;
  • Băi calde sau reci înainte de adormire;
  • Consumul a 2-3 ceaiuri/zi de infuzie de plante cu efect relaxant.