Insomnia

Home / Insomnia
În cazul pacienţilor care suferă de insomnie (inclusiv cei care suferă de depresie), somnolenţa sau hipersomnia din timpul zilei este principalul simptom pe care pacienții îl resimt și motivul pentru care aceștia ajung la medic.
Insomnie înseamnă insatisfacția somnului, fie că este legată de durată sau de calitate, simptomul este întotdeauna recurrent și este considerat diagnostic atunci când durează mai mult de 3 luni de zile.
În timp ce în populație peste 30% din persoanele adulte se plâng de simptome specifice insomniei, adăugând criteriul de probleme de funcționalitate zilnică, prevalența scade la 10%.
Prevalența este crescută la femei și la persoanele vârstnice.
Cum stabilim diagnosticul?
Pentru stabilirea diagnosticului de insomnie trebuie îndeplinite 3 criterii fundamentale:
1. Dificultăți recurente legate de somn.
O noapte proastă de somn este ceva ce toată lumea experimentează, mai devreme sau mai târziu. De cele mai multe ori această situație nu necesită atenție medicală. Atunci când însă disturbarea somnului este persistentă, putem vorbi de insomnie.
2. Condiții adecvate de somn. Trebuie înainte verificat că s-au respectat regulile de igienă a somnului.
3. Deteriorarea funcționării zilnice: oboseala, afectarea abilităților cognitive (scăderea memoriei, dificultăți de concentrare) și tulburări comportamentale (iritabilitate).
Pacienții care relatează probleme nocturne de somn, dar care pot dormi normal ziua, nu suferă de insomnie: atunci vorbim de un somn scurt obișnuit. (habitual short sleepers).
În vederea diagnosticului cel mai frecvent se utilizează istoricul amănunțit al somnului, împreună cu jurnalul de somn, standard completat pentru o perioadă de 2 săptămâni.
Actigraful montat pentru o perioadă de 2-4 săptămâni poate fi indicat atunci când informațiile din jurnal sunt neclare sau incomplete.
Complicații?
Dizarmonia socio-familială și pierderea productivității muncii sunt cele mai frecvente, acestea fiind datorate somnolenței. Astfel, insomnia poate determina accidente de muncă sau rutiere.
Tratamentul non-farmacologic: cuprinde mijloacele și metodele menite să inducă starea de somn și să asigure durata și confortul unui somn fiziologic.
Măsurile de igiena somnului se referă la regimul de viață din timpul zilei, microclimatul dormitorului, alimentația și băuturile dinaintea somnului.
Regimul de viaţă din timpul zilei constă în depistarea și eliminarea progresivă a tuturor condițiilor ce împiedică inducerea și menținerea somnului.
Activitățile care induc somnul (cititul unei cărți, muzica clasică etc.) NU trebuie să depășească 30 de minute.
Pentru cei cu activități profesionale sedentare, exercițiile fizice zilnice efectuate timp de 30-40 minute pot induce acea stare de oboseală fizică plăcută necesară apariției somnului.
Restricția somnului este o metodă terapeutică ce inițial are în vedere reducerea substanțială a somnului, urmată apoi de prelungirea controlată a acestuia. Tratamentul se face numai cu avizul și sub control medical.
Psihoterapia insomniilor cu terapiile de relaxare prin autohipnoză, relaxarea progresivă și exercițiile de respirație profundă pot fi de mare ajutor, dar acestea trebuie mai întâi învățate de la un specialist.
Terapiile complementare cuprind o gamă foarte largă de proceduri și tehnici dintre care: acupunctura, presopunctura, homeopatia, tratamentele naturiste și aromaterapia.
Infuziile de ceaiuri de tei, verbina, mușetel, flori de portocal și melisa au un efect calmant. Infuzia nu trebuie făcută totuși în fiecare seară.
Tratamentul farmacologic al insomniilor se face individualizat de la caz la caz și este de obicei reevaluat la intervale de 2-3 zile.
Hipnoticele sunt medicamentele de prima linie. Din cauza efectelor adverse și a riscului mare de dependență acestea sunt prescrise în general de câteva ori pe săptămână și doar pentru câteva săptămâni.
Se mai utilizează de asemenea compușii non-benzodiazepinici în combinație cu inhibitorii selectivi ai recaptării serotoninei (SSRI) și antiepilepticele.
Recomandări pentru pacienții cu insomnie! (ERS Handbook – Respiratory Sleep Medicine):
  • Limitați timpul petrecut în pat doar pentru somn;
  • Părăsește patul atunci când nu te simți adormit;
  • Îmbunătățește condițiile de microclimat al dormitorului (zgomot, lumină și temperatură);
  • Ia o mică gustare înainte de a te culca, dar evită consumul mare de băuturi;
  • Evită alcoolul și stimulantele (nicotina și cofeina);
  • Programează-ți activitățile stresante cu multe ore înaintea timpului de somn; cu câteva ore înainte de culcare doar relaxează-te;
  • Nu-ți verifica alarma de trezire în timpul nopții;
  • Restricționează consumul de somnifere.